منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

دی کاپریوهای ایران و حفاظت از محیط زیست

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۴۵ ق.ظ

فرهاد قلی نژاد*: در چند روز پیش در حال مطالعه صفحه محیط زیست شماره 6137 روزنامه ایران بودم که مطلبی تحت عنوان « حمله دی کاپریو به صنایع انرژی جهان در داووس» مطالعه نمودم و مطلبی بسیار جالب که از فعالیت های محیط زیستی یک چهره فعال هنری در هالیوود سخن می گفت. آمده بود که لئوناردو دی کاپریو بازیگر مشهور هالیوود که در حال حاضر معروفترین چهره فعال محیط زیست در بین بازیگران جهان است در مجمع جهانی اقتصاد که در شهر داووس سوییس برگزار شد، موفق به کسب جایزه کریستال گردیده که این جایزه در نشست سالانه داووس به هنرمندانی تعلق می گیرد که به جهان اطراف خود توجه دارند و امسال نیز 35 هنرمند به عنوان رهبران فرهنگی جهان در داووس معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته اند. «مت دیمون» بازیگر هالیوود و موسس فراخوان بحران آب و لئوناردو دی کاپریو دو نفر از دریافت کنندگان این جایزه بودند. دی کاپریو در سخنرانی خود در اجلاس داووس، صنعت انرژی جهان را مورد حمله قرار داد و گفت: سیاره ما نمی تواند حفظ شود مگر اینکه سوخت های فسیلی را کنار بگذاریم و به سمت انرژی های پاک برویم.

لئوناردو دی کاپریو، از هنرمندان هالیوود همچنین دارای یک بنیاد محیط زیستی به نام خودش می باشد. وی کمک های فراوانی را به بخش های مختلف محیط زیستی جهان در راستای مقابله با بحران های محیط زیست مبذول داشته و همچنان از فعالان محیط زیست جهانی است.
دی کاپریو، اخیرا 3 میلیون دلار برای حفاظت از اقیانوس ها،4/3 میلیون دلار برای حمایت از مناطق حفاظت شده اکوادور،6 میلیون دلار برای نظارت در ماهیگیری در مقیاس تجاری، 5/1 میلیون دلار برای ترویج بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در ایالت متحده امریکا اعطا کرده است. وی همچنین 3/2 میلیون دلار را به حفاظت از جنگل های آمازون ،اختصاص داده است. و او اعلام نموده که در آینده نزدیک مبلغ 40 میلیون دلار را برای حفاظت از محیط زیست جهان اختصاص خواهد داد.
کمک ها و توجه ویژه این هنرمند معروف هالیوود او را به فعالترین چهره محیط زیستی هنری تبدیل نموده است.
بررسی فعالیت های هنرمندان و توجه آنان به مقوله ای همچون محیط زیست می تواند نگاههای فراوانی را به بحران های محیط زیستی کره زمین و چالش های فراروی تنها سیاره قابل زیستن معطوف نماید و الگو ها و ایده های جدید را در مشارکت همگانی حفاظت محیط زیست گسترش دهد. اینکه تمام اقشار و گروههای یک جامعه در بعد ملی خود و به عنوان یک جامعه جهانی در بعد بین المللی می بایست در حفاظت از محیط زیست کره زمین تلاش و کوشش نموده و همگان را دعوت به همکاری و مشارکت نمایند.
الگوهای بین المللی می تواند زمینه ساز و مشوق مشارکت هنرمندان داخلی هر کشور در سطح ملی خود برای حفاظت از محیط زیست آن کشور باشد. و از آنجا که هنر ارتباط تنگاتنگی با موضوع محیط زیست دارد و تاثیرات فراوانی را از محیط زیست پذیرفته و تاثیرگذاری بسیاری را بر آن دارد می تواند یاری کارساز و موثر در حفاظت از محیط زیست و مشارکت مردمی باشد. زیرا هنر بر پایه طبیعت و زیبایی بنا نهاده شده و محبوب مردم و با مردم زنده و پوینده است. هنر و هنرمندان ایفا کننده نقش های فراوانی در آموزش و فرهنگ سازی جامعه بوده و می تواند در موضوع محیط زیست نیز تاثیرگذاری خویش را ایفا نمایند.
هنرمندانی همچون لئوناردو دی کاپریو که به موضوع جهانی محیط زیست در سطح بین المللی می پردازد و بنیادی را تحت عنوان محیط زیست برای کمک به چالش های محیط زیست جهانی بنیان می نهد می تواند الگویی برای مشارکت هنرمندان و بازیگران در حفاظت از محیط زیست باشد و کشور ما نیز شاهد تاسیس بنیادهایی برای کمک به محیط زیست خود بوده بطوریکه ضمن کمک و مساعدت به محیط زیست در راستای حل بحران ها و چالش های آن زمینه ساز مشارکت عموم برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست باشد.
تاسیس بنیادهای محیط زیست توسط هنرمندان در رشته های مختلف هنری می تواند زمینه ساز کمک های کوچک شهروندان به محیط زیست بویژه آموزش و تنویر افکار عمومی در راستای اطلاع رسانی و مشارکت عموم در حفاظت از محیط زیست باشد.
تاسیس بنیادهای محیط زیستی و یا توجه هنرمندان و بازیگران به مقوله و موضوع های مرتبط با هنر نظیر طبیعت و محیط زیست می تواند حتی به صورت بنیادهای معنوی دعوت کننده همگان و دوستداران هنر برای حفاظت از محیط زیست باشد. با توجه به سوابق مشارکت و همچنین سوابق هنری کشور مان ایران انتظار می رود شاهد توجه هنرمندان و بازیگران به موضوع طبیعت و هنر با عنایت به غنای فرهنگی و تاریخی سرزمین ایران بوده که با شکوه بیشتر به موضوع محیط زیست پرداخته و از هموطنان در پاسداری از طبیعت دعوت نماید تا ایران نیز دی کاپریوهای بسیاری را دست در دست هم در راه حفاظت از آب و خاک به هموطنان و جهانیان معرفی نماید.
* دانشجوی دکتری حقوق محیط زیست
منبع: زیست بوم


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
پیمان صاحبی

نظرات  (۱)

Th3t0a9;s how I also felt at this part. I have a little sister myself and this part just broke me. I had to put the book down and walk away from it for almost half an hour to process what I'd just read before I could keep reading.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی