منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

زیبای آمریکایی، جان انزلی را تهدید می کند

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۵۰ ق.ظ


ایرن: می گویند نمی دانیم کی و از کجا سنبل آبی وارد تالاب ها و آبگیرهای شمال کشور شد. شاید به خاطر گل زیبایش از طریق فروشندگان وسایل آکواریوم وارد کشور و با دست به دست شدن بین مردم هم در نهایت به آبگیرها رسید. 

بررسی ها نشان می دهد که سنبل آبی گیاهی آمریکایی و مربوط به مناطق گرمسیر است. این گیاه بسیار زیبا اما برای محیط های غیربومی کاملا خطرناک است. خطر از آن جهت که با رشد سریع برگ ها و شاخه های ضخیم آن سطح آب به طور کامل پوشیده می شود و دیگر اجازه نفوذ نور خورشید به درون آب را نمی دهد. به تبع وقتی آفتابی نباشد، گیاهان و جانوران هم دوام نمی آورند. ساقه های این گیاه به حدی ضخیم است که وقتی سطح آب را پوشاند دیگر امکان تردد قایق در آن قسمت ممکن نیست. این به معنای آن است که امدادرسانی به آبزیان در آبگیرهایی که سنبل آبی رشد کرده عملا غیرممکن خواهد بود.

اما نکته جالبی که در این مورد وجود دارد این است که مسئولان کشورمان فقط سه سال است که از مخاطرات سنبل آبی مطلع شده اند و هرکدام نظرات مختلفی درباره نابودی آن دارند. در همین ارتباط یکی از مسئولان محیط زیست گیلان اعلام کرده که 15 سال طول می کشد تا با استفاده از روش مکانیکی سنبل آبی را به طور کامل از تالاب انزلی ریشه کن کنیم ( روش مکانیکی یعنی با استفاده از ماشین آلات، گیاه را از ریشه در بیاورند). اما در مقابل گفته می شود که این نظر بسیار خوش بینانه است و سنبل آبی در هر حوزه آبی که رشد کرده دیگر هرگز آنجا را ترک نکرده و تا ابد میهمان آبگیر بوده است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که بیشترین سطح اشغال سنبل آبی اکنون در کشور ما به تالاب انزلی مربوط می شود و از آنجا که این تالاب با دریای خزر در ارتباط است بنابراین بیم آن می رود که خزر هم به زودی آلوده این زیبای آمریکایی شود. بنابراین پرواضح است که رشد و وجود سنبل آبی تا چه اندازه می تواند حیات تالاب انزلی و دیگر آبگیرهای کشور را تهدید کند. با توجه به رشد سنبل آبی و وسعت آن در تالاب انزلی مشخص است که روش های مقابله با آن تاکنون آن طور که باید موثر نبوده و بایستی به دنبال راهکارهای جدی تری بود. زیرا با گرمتر شدن هوا این گیاه به سرعت رشدی چند برابری دارد و سطح بیشتری از آب را می پوشاند. این یعنی نابودی فزاینده در انتظار تالابی که از بهترین زیستگاههای جانوری و آبزی کشور محسوب می شود. قطعا بعد از آن هم نوبت به دیگر حوزه های آبی خواهد رسید.

منبع:ایرن
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۱
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی