منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

 

بیش از ۴۰ هزارهکتار آمار زمین‌خواری در کشور/ وزارت جهاد کشاورزی نقش اول را در رواج پدیده زمین‌خواری دارد

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون اصل نود مجلس آمار زمین‌خواری در کشور را بیش از ۴۰ هزار هکتار اعلام کرد وگفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی نقش اول را در رواج پدیده زمین‌خواری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمدعلی پورمختار در توضیح آخرین وضعیت پرونده زمین‌خواری در کمیسیون اصل نود، گفت: به دنبال تعلل دستگاه‌های ناظر شاهد اتفاقات ناخوشایند در حوزه زمین خواری بودیم که کمیسیون اصل نود مجلس از سال 93 به معضل زمین‌خواری به سختی ورود کرد و در برخی موارد اطلاع‌رسانی از سوی اعضای کمیسیون به دستگاه ها نیز صورت گرفت.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اتمام بررسی پرونده زمین خواری در کمیسیون اصل نود، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از پرونده‌های زمین‌خواری، دستگاه‌های مربوطه از موضوع هیچ اطلاعی نداشتند که این موضوع نشان از عدم اراده دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری معضل زمین‌خواری دارد.

وی از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان مربوط به زمین در کمیسیون اصل نود خبر داد و گفت: مطرح کردن موضوع زمین‌خواری در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خوشبختانه موجب ورود همه جانبه دولت و قوه قضاییه به عرصه مبارزه با زمین‌خواری شد، افزایش حساسیت دستگاه‌ها هم به خصوص قوه قضاییه ماحصل این اقدام است.

بیش از 40 هزار هکتار، آمار زمین‌خواری در کشور

پورمختار با یادآوری پیگیری‌های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی و راه‌اندازی سامانه‌ای برای گوشزد کردن تخلفات به مسئولان، تصریح کرد: متاسفانه بیش از 40 هزار هکتار در کشور به نام طرح یا پروژه تصرف شده و پس از آن بدون مجوز تغییر کاربری داده، قطعه‌بندی و فروخته شده و هزاران میلیارد تومان عاید سودجویان شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از اینکه تا به‌حال اقدامی علیه سودجویانی که میلیارد‌ها تومان بهره‌ بردند صورت نگرفته، افزود: در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته، مسئولان مربوطه تنها اقدام به جلوگیری از افزایش پدیده زمین‌خواری کرده‌اند و برای برخورد با عوامل متخلف و اعاده وضعیت زمین به حالت قبل کاری صورت نگرفته است.

وزارت جهاد کشاورزی نقش اول در رواج پدیده زمین‌خواری

وی با بیان اینکه هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و قوه قضاییه برای مقابله با زمین‌خواری صورت گرفته است، گفت: بی توجهی سازمان‌های مرتبط نسبت به انجام وظایف خود در بروز پدیده زمین‌خواری تاثیر زیادی داشته، در این میان وزارت جهاد کشاورزی که نقش اول در حفظ کاربری اراضی کشاورزی، منابع ملی و طبیعی دارد، به دلیل تعلل در انجام وظایف و نظارت بیشترین تاثیر را در رواج پدیده زمین خواری داشته که این کوتاهی و معضل نیز کاملا محرض و مشخص است.

رواج زمین‌خواری به دنبال مساعدت دستگاه‌های اجرایی

پورمختار در ادامه مساعدت برخی دستگاه‌ها را نیز دلیل افزایش پدیده زمین‌خواری برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر وزارت نیرو با تامین آب و برق، وزارت راه و شهرسازی با جاده‌کشی و راه‌سازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با صدور سند به تخلفات و تصرفات رسمیت بخشیده‌اند، در حقیقت همکاری‌های بین دستگاهی موجبات رواج این پدیده را فراهم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم زمین‌خواری در استان‌های شمالی و استان تهران را بیشتر از سایر استان ها دانست و گفت: این استان‌‌ها به دلیل مرغوبیت زمین و ارزش مالی و متقاضیان بسیار، بیشترین تخلفات را در خود جای داده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقابله با زمین‌خواری یک مسئولیت ملی است بنابراین گزارش زمین‌خواری کمیسیون در مجلس دهم باید دنبال و تعیین تکلیف شود تا از نابودی ثروت ملی توسط عده‌ای محدود جلوگیری شود.

منبع:سلامت نیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۸
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی