منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

خیز دنیا برای تغییر غذا

پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ق.ظ


بحث بر سر غذاست اما این بار نه به واسطه تصاویر خوش آب و رنگ و وسوسه کننده‌ای که بخش زیادی از فضای شبکه‌های مجازی و دنیای امروز را به خود اختصاص داده، بلکه صحبت از روزی است که جهان تصمیم دارد در کنار تغییرات آب و هوا، ساز و کار غذا و کشاورزی را هم تغییر دهد.شانزدهم اکتبر به مناسبت تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ به عنوان «روز جهانی غذا» ثبت شده و در آن سازمان‌های مختلف از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی به برپایی جشن یا برنامه‌هایی در این زمینه می‌پردازند. هر ساله شعاری برای این روز درنظر گرفته می‌شود که «آب و هوا در حال تغییر است، غذا و کشاورزی نیز باید تغییر کند» برای امسال انتخاب شده است. دلیل انتخاب این شعار آن است که پیش‌بینی می‌شود تعداد جمعیت رو به رشد جهان تا سال ٢٠٥٠ به حدود ٩ میلیارد نفر افزایش پیدا کند و گمانه‌زنی‌های فائو (سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد) نشان می‌دهد که برای تامین غذای مورد نیاز این جمعیت باید به میزان ٦٠ درصد بر تولیدات غذایی جهانی افزوده شود.


 با این حال به دنبال تغییرات آب و هوایی، کشاورزان خرد و خانوادگی به عنوان تامین‌کنندگان اصلی غذای مصرفی مردم دنیا، به دلیل بالا رفتن دمای هوا، خشکسالی و مسائل جوی و بروز بلایای طبیعی با مشکل روبه‌رو شده‌اند. بنابراین فائو با این شعار در تلاش است بر الگوی تولید غذا و کشاورزی متناسب با تغییرات آب و هوایی تاکید کند.

هنر، هنرمند و فائو، دست در دست هم
علاوه ‌بر این فائو در کنار برنامه‌هایی که در مورد روز جهانی غذا برگزار می‌کند، امسال به سراغ بچه‌ها هم رفت و از کودکان و نوجوانان ٥ تا ١٩ سال خواست شعار امسال را در قالب نقاشی و طرح به تصویر بکشند. نوجوانان ١٣ تا ١٩ سال نیز می‌توانستند یک ویدئو که زمان آن بیشتر از یک دقیقه نباشد، با این موضوع تهیه کنند. البته ارایه آثار هنری در رابطه با موضوع غذا قبلاً نیز در ایران به اجرا درآمده است. ٢ سال قبل یک‌صد هنرمند شناخته شده و جوان در کنار هم قرار گرفتند و با نمایش آثارشان به مناسبت روز جهانی غذا با برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد همکاری کردند. 

یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه، ساغر پزشکیان، نقاش و استاد دانشگاه است که پیش از این دغدغه‌های اجتماعی دیگری هم داشته و ٤ سال قبل نمایشگاه انفرادی با موضوع محیط زیست برگزار کرد.

 او در مورد شرکت هنرمندان در برنامه‌هایی از این دست همچون روز جهانی غذا به «شهروند» گفت: «چنین نمایشگاه‌های گروهی که هنرمندان آثار خود را برای یک امر خیر در نمایشگاه نمایش می‌دهند، در سال‌های اخیر بسیار فراگیر شده و درحال رواج است. این حاکی از آن است که جامعه هنری ایران نسبت به مسائل اجتماعی، جهانی و روزمره بی‌تفاوت نیست اما شاید نکته‌ای که کمتر به آن توجه شده، این است که این کارها نیاز به مدیریت دارد یعنی فرد یا نهادی باید مسئولیت گردآوری و برگزاری نمایشگاه را برعهده بگیرد وگرنه نمی‌توان انتظار داشت که هنرمندان به صورت انفرادی این کارها را انجام دهند.»

اهمیت رسانه‌ها در معرفی نمایشگاه
او سپس به تجربه حضور خود در نمایشگاه برنامه جهانی غذا اشاره کرد: «برگزارکنندگان نمایشگاه برنامه‌ریزی خوبی داشتند و فکر می‌کنم بیشتر هنرمندان با توجه به اعتماد برپاکنندگان، آثارشان را برای فروش در این نمایشگاه در اختیار برنامه جهانی غذا دادند. من هم فکر می‌کردم نمایشگاه خوبی شود و بتواند فروش بالایی داشته باشد و از این طریق بتوانیم به برنامه جهانی غذا کمک کنیم. شرکت در این نمایشگاه‌ یک مشارکت جمعی برای انجام یک کار خوب و موثر بود.»

این نقاش البته بر نقش رسانه‌ها برای معرفی چنین مراسم‌هایی تاکید کرد: «درست است که هنرمندان در این نمایشگاه‌ها مشارکت می‌کنند اما نمی‌توان منکر نقش رسانه‌ها برای معرفی مراسم‌ها و جذب مردم شد. برنامه‌هایی مانند این نمایشگاه در ایران نوپاست و شاهد افزایش آن هستیم اما وقتی خبرهای محدودی در مورد آن منتشر می‌شود، مردم اطلاع کمتری پیدا می‌کنند و به همین دلیل ممکن است تاثیر زیادی روی جامعه نداشته باشد.»
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۹
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی