منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

مهمترین رویدادهای زیست محیطی سال 2017

پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ق.ظ


مریم شهبازی*: در این مقاله از آلودگی های زیست محیطی و نابودی حیات وحش گرفته  تا انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال جدید بررسی می شود. 


پس از پنج سال تاخیر در استخراج گاز شیل در ارنست انگلستان، استخراج گاز در این منطقه در سال 2017 آغاز  می شود. طبق برنامه  ابتدا قرار بود حفاری در دو منطقه لانگشایر و یورکشایر در  تابستان انجام شود  و دیگر دلیل تاخیر در استخراج این بود که مسئولان امیدوار بودند تا شرکت های خصوصی با تآمین منابع مالی تا پایان سال برداشت گاز را بر عهده بگیرند. همچنین حدود 17درصد از مردم مخالف استخراج گاز بوده و به آن اعتراض داشتند.

هم اکنون آلودگی هوا از هر 50 هزار نفر، 40 نفر را در انگلستان به کام مرگ می کشد و طبق گزارشات نرخ مرگ و میر در سال جدید نیز افزایش خواهد یافت. همچنین دولت حکومت انگلستان دستور داده تا به منظور مقابله با محدودیت های قانونی اتحادیه اروپا، طرح های جدیدی را ارائه کند. 

در این زمینه طبق مذاکرات توافق شده ، سوبسیدهای کشاورزی و قوانین حفاظت از منابع طبیعی اروپا از جمله حفاظت از پرندگان، حفاظت از زیستگاه ها، آلودگی آب و هوا  و رفاه حیوانات نیز می تواند موثر عمل کنند و اگر نمایندگان سعی بر عقب نشینی از آن و یا معامله طبق قوانین زیست محیطی کنند، برخی با تهدیدها و برخی با مخالفت های شدیدتری روبرو خواهند شد.
 
برای کاهش آلودگی هوا، پیش نویسی در ماه آوریل منتشر شد . این پیش نویس بیشترین منابع مالی را برای ایجاد هوای پاک در شهرهای مهم و بزرگ اختصاص داده و محدودیت های بیشتری را نیز برای تردد وسایل نقلیه و سوخت در نظر گرفته و بر تشویق شهروندان به افزایش  پیاده روی و استفاده از  دوچرخه تاکید کرده است.

علاوه بر این  لندن  از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار است تا همچون شهرهای مکزیکو، آتن، مادرید و پاریس به ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه دیزلی در مراکز شهری متعهد گردد و طی چند سال آینده این ممنوعیت را به اجرا در آورد.

انتظار می رود تا طی 30 سال آینده شهرهای بیشتری به این جنبش  جهانی، رهایی از سوخت های فسیلی ملحق شوند و استفاده از سوخت های فسیلی را محدود کنند.
 
این احتمال نیز وجود دارد که مذاکرات آب و هوا (اقلیمی ) جهان تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گیرد و پیش بینی می شود که دونالد ترامپ از توافق جهانی پاریس در زمینه کاهش آلودگی هوا کناره گیری کند. از نظر ترامپ قوانین تغییرات اقلیمی منجر به ایجاد اختلال در  هدایت فعالیت  بنگاه های اقتصادی  می شود که مسئولیت معاملات تجاری را بر عهده دارند. همچنین ترامپ قصد دارد با وجود تغییرات آب هوایی میزان تولید زغال سنگ ، گاز و نفت را افزایش دهد.

در صورتی که آمریکا از مذاکرات پاریس کناره گیری کند، مسئولیت نشست تغییرات اقلیمی (آب و هوایی ) به چین واگذار خواهد شد.

 این امر منجر به عقب نشینی تلاش ها برای متوقف سازی انتشار آلودگی ها می شود و آسیب های دیپلماتیک بین روابط  صدها کشوری را در پی خواهد داشت  که از سال 2015  این نشست را به رهبری اوباما پذیرفته بودند 

حامیان ترامپ انتظار دارند تا او تعهدات داوطلبانه ای  آمریکا در زمینه انتشار آلودگی  سوخت های فسیلی را نادیده بگیرد .تعداد زیادی از کارشناسان اقلیمی (آب و هوا) آمریکا پیش بینی می کنند که کمک هزینه های تحقیقاتی شان را از دست بدهند. 

طوفان ال نینو ، پدیده طبیعی گرم شدن اقیانوس ، ایجاد خشکسالی ها ،تغییرات دمایی شدید ،افزایش قحطی در آفریقا ،آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا درسال 2016 روی داد، انتظار می رود تا سال 2017 نیز شاهد پدیده های طبیعی از جمله (lanina)لانینا ، کاهش دمای آب اقیانوس آرام باشیم ، همچنین  این احتمال وجود دارد که کاهش دمای هوا ، بارندگی و سیلاب ها بیشتر  نقاط جهان روی دهد.

علاوه بر موارد فوق ، نابودی حیات وحش نیز در سال 2017 ادامه خواهد داشت ، انتظار می رود که حیوانات بیشتری در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گیرند و مقابله با تجارت غیرقانونی گونه های خاص نیز متعاقباً افزایش خواهد یافت. اورانگوتان برونی ، ببر جنوب چین،شنگ بزرگ(سمور آبی بزرگ)، پلنگ آمور، راسو سیاه پا، روباه داروین از جمله حیواناتی هستند که در سال 2017 در خطر انقراض خواهند بود.

سیاه گوش اورو آسیایی را می توان دوباره به زیستگاه پیشین خود در پارک جنگلی کیلدر واقع در جزایر نورث آمبرلند نیوزلند و مناطق دور افتاده جنوب اسکاتلند باز گرداند، آخرین گربه وحشی حدود 700سال بعد از میلاد مسیح در انگلستان دیده شد).

کامبریا ، آبردین شایر ، کین تایر پنسینسولا(kintyre peninsula)اسکاتلند، جنگل تتفورد در نورفولک از دیگر مکان های موقتی است که برای احیای گربه وحشی در نظر گرفته شده است.
طبق توافقات دیپلماتیک در اولین کنفرانس دریایی  سازمان ملل در ماه ژوئن، حفاظت منابع دریایی افزایش خواهد یافت. 

تمرکز این کنفرانس بر افزایش مقدار پلاستیک های که منجر به افزایش آلودگی اقیانوس ها، ماهیگیری های بی رویه، اثرات تغییرات اقلیمی و نیز افزایش پارک های آبی ملی خواهد بود.

*مترجم

منبع: گاردین

منبع مطلب:زیست بوم
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۳۰
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی